Pressió obliga Netanyahu a suspendre línies de busos segregades a Cisjordània

Spread the love

Des de la nit de dimarts, el Ministeri de l’Defensa havia imposat la segregació en els autobusos de Cisjordània. Els més de 50.000 palestins amb permís de treball que es desplacen a Israel diàriament no podrien utilitzar per tornar a casa durant els pròxims tres mesos els mateixos vehicles de transport públic que els colons dels assentaments jueus.

 

La versió oficial és que Benjamin Netanyahu es va assabentar per la premsa. Des de la nit de dimarts, el Ministeri de l’Defensa havia imposat la segregació en els autobusos de Cisjordània. Els més de 50.000 palestins amb permís de treball que es desplacen a Israel diàriament no podrien utilitzar per tornar a casa durant els pròxims tres mesos els mateixos vehicles de transport públic que els colons dels assentaments jueus. Abans que el portaveu del primer ministre comuniqués al voltant del migdia de dimecres la suspensió del “programa pilot de seguretat”, les veus crítiques eren ja un clam massiu.

 

L’oposició parlamentària, el president d’Israel i els grups humanitaris van alçar la veu contra una mesura de discriminació sense precedents des de l’inici de l’ocupació israeliana en 1967, i que a més tirava per terra els esforços per intentar millorar la imatge d’Israel en el món .

 

Coincidint amb la visita a Jerusalem de la cap de la diplomàcia europea, Federica Mogherini, i amb el teló de fons de pressions internacionals perquè torni a la via de la negociació amb els palestins, el flamant Gabinet de coalició ultraconservador de Netanyahu -una coalició de cinc partits de dretes i religiosos que només té un vot de majoria en la Knesset-, sembla estar començant a donar pals de cec.

 

“La proposta de segregació és inacceptable per al primer ministre”, va sortir al pas un portaveu de Netanyahu. El president d’Israel, Reuven Rivlin, es va afanyar a celebrar la rectificació de l’executiu d’una mesura que conduïa a “una inimaginable separació de jueus i àrabs en els autobusos”.

 

Els colons israelians -que han guanyat pes polític al Gabinet amb el partit que els representa, Llar jueu- exigien des de fa temps la separació entre viatgers àrabs i jueus “per raons de seguretat”. Un dels més estrets col·laboradors de Netanyahu, el ministre de Defensa, Moshe Yaalon, ja havia anunciat el passat octubre el programa de segregació en els autobusos de Cisjordània, encara que la seva aplicació va quedar aparcada fins després de les eleccions legislatives del març.

 

Grups humanitaris com Pau Ara van advertir que la mesura no tenia gaire sentit des del punt de vista de la seguretat, ja que no se solen registrar atemptats contra autobusos en què també viatgen palestins.

 

Netanyahu va tornar a comprometre davant Mogherini amb la solució dels “dos Estats per a dos pobles” i d ‘”un Estat palestí desmilitaritzat que reconegui l’Estat jueu”, després d’haver abjurat d’aquest principi bàsic internacional en vigílies de les eleccions del 17 de març.

 

El líder de l’oposició israeliana, el laborista Isaac Herzog, també va expressar immediatament el seu rebuig a la mesura de segregació, que va qualificar d ‘”humiliació gratuïta” a través de la seva pàgina a Facebook: “La separació d’israelians i palestins en el transport públic ( …) tira més llenya al foc de l’odi cap a Israel a la resta del món “. “És una mesura miserable que res té a veure amb la seguretat de l’Estat (…) Israel necessita un lideratge responsable”, ha afegit.

 

Els treballadors palestins que es desplacen -més de 90.000, segons el Banc d’Israel, si es compta també als que no tenen permís de treball en regla- són sotmesos a estrictes mesures de seguretat quan viatgen cap a Israel a través de quatre llocs de control , però no al seu retorn a Cisjordània, pel que solen utilitzar els autobusos que enllacen directament amb els assentaments jueus. El avortat programa de segregació -que obliga a més a utilitzar a la tornada el mateix lloc de control que a l’anada- representava un considerable augment de la durada del viatge de retorn després de la jornada laboral.

 

“No és una mesura d ‘” apartheid “, havia declarat a France Presse el diputat de Llar Jueva Mordejai Yogev abans que fos retirada pel Govern. “La situació s’havia fet insostenible, amb els autobusos plens de palestins. En ocasions hi ha hagut agressions sexuals a dones israelianes, sobretot a les que presten el servei militar “.

 

Font: Netanyahu paralitza un pla per segregar autobusos a Cisjordània

 

Foto: Un soldat israelià demana la documentació a un palestí en un autobús, al lloc de control de Hizme, abans d’entrar a Jerusalem. / AMMAR AWAD (REUTERS)

 

Elpais.com


Spread the love

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *